Palestina was in 2025 de dodelijkste plek voor journalisten
De Internationale Federatie van Journalisten (IFJ) meldde in een nieuw rapport dat woensdag werd gepubliceerd dat de regio vorig jaar verantwoordelijk was voor 74 doden – meer dan de helft van de 128 omgekomen journalisten en medewerkers in de media.
Na het Midden-Oosten volgden Afrika met 18 doden, Azië-Pacific (15), Noord- en Zuid-Amerika (11) en Europa (10), aldus het rapport. De overgrote meerderheid van de slachtoffers waren mannen, maar er waren ook 10 vrouwen op de lijst.
“128 journalisten die in één jaar tijd zijn gedood, is niet zomaar een statistiek; het is een wereldwijde crisis. Deze sterfgevallen zijn een brute herinnering dat journalisten straffeloos worden aangevallen, simpelweg omdat ze hun werk doen”, aldus Anthony Bellanger, secretaris-generaal van de IFJ.
Palestijnse journalisten vormden de grootste groep slachtoffers: 56 Palestijnse mediaprofessionals werden in 2025 gedood. Jemen volgde met 13 doden, Oekraïne met acht en Sudan met zes, volgens de IFJ.
De in Parijs gevestigde mediavakbond noemde de moord op Al Jazeera-journalist Anas al-Sharif door Israël als de meest “emblematische” van de 56 journalisten die vorig jaar in Palestina werden vermoord terwijl ze verslag deden van Israëls genocidale oorlog tegen Gaza. Al-Sharif (28) werd op 10 augustus samen met een aantal collega's gedood toen Israëlische troepen een mediatent aanvielen buiten het al-Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad.
Bij de aanval kwamen ook Al Jazeera-correspondent Mohammed Qreiqeh, Al Jazeera-cameramannen Ibrahim Zaher en Mohammed Noufal, freelance cameraman Momen Aliwa en freelance journalist Mohammed al-Khalidi om het leven.
IFJ noemde ook een Israëlische aanval begin september op een kantoor van een Jemenitische krant "een van de ergste aanvallen ooit op een mediakantoor". Dertien journalisten en medewerkers van de aan de Houthi's gelieerde krant "26 September" kwamen om het leven, samen met meer dan twintig andere mensen.
Negen andere doden werden als ongelukken beschouwd, terwijl anderen – waaronder twee journalisten in Syrië en twee in Iran – "doelwit werden en gedood" vanwege hun werk, aldus IFJ.
Hoewel het Midden-Oosten in 2025 voor het derde jaar op rij de dodelijkste regio was, telde de regio Azië-Pacific het grootste aantal journalisten en medewerkers achter de tralies. De meeste gevallen in 2025 vonden plaats in China en Hongkong, samen goed voor 143 gevangengenomen journalisten, gevolgd door 49 in Myanmar en 37 in Vietnam.
Europa was vorig jaar ook een hotspot voor detentie, met 149 gevangengenomen journalisten. Het IFJ schreef dit cijfer, een stijging van 40 procent ten opzichte van een jaar eerder, toe aan "verhoogde repressie in Azerbeidzjan en Rusland".
Vandaag
-
16:21
Negen verdachten veroordeeld voor 546 kilo cocaïne in cockpitruimte SLM-toestel
-
15:17
Jamaica ziet kansen voor nauwere samenwerking met Suriname
-
14:19
Derde helft WK 2026: Trots en vreugde voor Haïtianen in de VS, maar ook angst
-
14:06
Schok op AAHA: Vier scholieren aangehouden wegens AI-deepfakepornografie van medeleerlingen
-
12:24
Tsang wil 170 zandwegen verharden bij 170-jarig bestaan van OWRO
-
10:50
Krachtige aardbeving in Noord-Japan, tien gewonden
-
10:15
Verwoestende aardbevingen in Venezuela, wereld reageert: minstens 164 doden
-
09:38
Misiekaba vraagt SRD 3,2 miljard extra voor hervorming gezondheidszorg
-
08:50
Notities uit de behandelkamer: De regen kwam onverwacht
-
07:16
Ministerie dat economie moet aanjagen krijgt slechts 0,4% van staatsbegroting
-
06:00
Baitali legt zich neer bij uitvoering Van 't Hogerhuysstraat, maar zet juridische strijd voort
-
05:23
Soeropawiro: lopende grondconversieaanvragen worden opnieuw beoordeeld
-
04:25
Wisselvallig weer na in de ochtend regenbuien
-
03:18
China neemt Amerikaanse kroon over voor snelste supercomputer ter wereld
-
01:34
Pokie: bijna 2.000 klachten onderzocht, bestanden worden opgeschoond
-
00:59
Column: Selectieve rechtvaardigheid van de VAR
-
00:26
Derde helft WK 2026: Zuid-Afrika wint historisch duel van Zuid-Korea en bereikt knock-outfase
-
00:10
Derde helft Wk 2026: Mexico wint overtuigend van Tsjechië en sluit groepsfase foutloos af
-
00:01
Misiekaba wil verpleegkundigen historisch beter belonen; nieuwe loonreeks naar regering
Gisteren
- Flessenhals Hormuz: schop onder de wereld om eindelijk te handelen
- Twee krachtige aardbevingen treffen Venezuela, gebouwen ingestort
- Tsang wil onderzoek naar UNESCO-risico voor historisch Paramaribo
- Derde helft WK 2026: Marokko breekt taai Haïti na spectaculaire strijd
- Derde helft WK 2026: Brazilië langs Schotland naar knockout-fase
- Contract voor aanpak Van 't Hogerhuysstraat getekend; Kuldipsingh kan snel van start
- Vakonderwijs krijgt impuls door samenwerking regering, Staatsolie en TotalEnergies
- Emoties en dreigementen in DNA: Wie bewaakt de waardigheid van het parlement?
- Derde helft WK 2026: Bosnië wint cruciale duel van Qatar dat veerkracht toonde
- Derde helft WK 2026: Canada ondanks nederlaag door naar de volgende ronde
- Arbeider in beeld als hoofdverdachte bij diefstal kluis aan Masonstraat
- Brunings: Eerste verkoop carbon credits; onderhandelingen met Bayer en Siemens in afrondende fase
- Derde helft WK 2026: Laatste groepswedstrijden zetten koers naar knock-outfase
- Suriname kan niet groeien zonder beter onderwijs
- Alibaba vecht Amerikaanse militaire blacklisting aan
- Wallerlei-Kumbangsila draagt na dertien jaar directeurschap bij COVAB over
- OWRO vraagt SRD 1 miljard extra: huidige begroting onvoldoende voor infrastructuurambities
- Buien en onweer trekken over het land; kans op wateroverlast
- Baarden, tatoeages en professionaliteit binnen politiekorps: tijd voor een moderne benadering
- OAS roept op tot herstel van democratie in Cuba, Nicaragua en Venezuela
- Inflatie stijgt naar 11,4 procent; prijzen in mei met 1,3 procent omhoog
- Derde helft WK 2026: Colombia breekt Congolees verzet en zet grote stap richting achtste finales
- SEOGS groeit uit tot breed zakelijk platform rond energieontwikkeling
- Tsang verwacht na vonnis snelle hervatting IDB-project van 't Hogerhuysstraat
Eergisteren
- Enorme werkloosheid onder de jeugd en de vastgelopen arbeidsmarkt
- Derde helft WK 2026: Kroatië wint nipt van Panama en zet koers naar knock-outfase in Groep L
- DSB boekt recordwinst van bijna SRD 789 miljoen en keert dividend uit
- Simons en Mitchell zien kansen voor nauwere samenwerking binnen Caricom
- Regering wil achterstallige betalingen examinatoren uiterlijk vrijdag afhandelen
- Derde helft WK 2026: Engeland slaagt er niet in de Ghanese muur te slopen
- Verkaveling FAI gaat niet door
- Derde helft WK 2026: Portugal verpulvert Oezbekistan met 5-0
- Op zoek naar de narrow corridor
- Nieuwe gasvondst Petronas in Blok 52: president Simons maakt ontdekking bekend tijdens opening SEOGS
- Noersalim: meer dan 25 corruptiedossiers bij LVV
- Rechter stelt Staat in gelijk en schorst executie in zaak Baitali
- Ramdin opent OAS-vergadering: Samenwerking is geen keuze, maar noodzaak
- Monorath vraagt SRD 521 miljoen extra voor versterking veiligheidsdiensten
- Bee scherpt aanpak spookambtenaren aan: salarissen sneller geblokkeerd
- Derde helft WK 2026: Iraakse passie en hoop onwankelbaar bij WK-debuut na 40 jaar
- Oprichter en leadzanger van The Merrymen overleden
- Benoeming Steve Meye leidt tot debat over Surinames positie over Palestina
- Warm weer met Saharastof, lokaal kans op onweersbuien in het binnenland
- Pakistan: Landelijk alarm wegens dreiging zware regenval en overstromingen
- Derde helft WK 2026: Algerije toont veerkracht en zet achterstand om in winst tegen Jordanië
- Column: Rij voor Tulip een spiegel voor het land
- Veerverbinding Albina-St-Laurent blijft beperkt; nieuwe veerboot pas in september operationeel