Geen taskforce; goed bestuur nodig voor stabiele wisselkoers
Veel van de beleidsmaatregelen om de wisselkoers te stabiliseren zijn op eerdere momenten
aangekondigd zonder het gewenste resultaat te hebben opgeleverd. "De
vraag is daarom: waarom zal het deze keer wel werken? Een betere vraag
is ook: wat blijft de wisselkoers elke keer aandrijven? Komt dat alleen
door speculatie en illegaliteit en wat is de rol van de regering in
deze? Feit is dat het zoeken naar zondebokken in deze zonder
zelfreflectie geen aanpak is. Er is geen taskforce, maar goed bestuur nodig voor een stabiele wisselkoers". Dit zegt de voorzitter van de Surinaamse Vereniging van Economisten, Steven Debipersad, om een reactie gevraagd aan Starnieuws. President Chan Santokhi heeft diverse maatregelen aangekondigd in De Nationale Assemblee waarover vandaag verder wordt gedebatteerd.
De door de president opgesomde maatregelen zijn onvoldoende om de wisselkoers langdurig te stabiliseren. Het belang van rust en vertrouwen in het financieel systeem wordt door de autoriteiten nog steeds onderschat. Tegelijkertijd kan te dwangmatig beleid een averechtse uitwerking hebben, meent Debipersad. Na een korte periode van wisselkoers stabilisatie rond de SRD 21,50 voor 1 Amerikaanse dollar kwam deze vanaf midden vorig jaar weer onder druk.
Met wisselkoersveranderingen stijgen ook prijzen van allerhande goederen en diensten even hard en soms zelfs nog harder. Hiermee gaat de koopkracht omlaag en verdampen de pensioenen. De afgelopen dagen maakt de koers sterke sprongen omhoog wat angstvallig wordt gadegeslagen door gezinnen en bedrijven. De ‘magische’ grens van 40 (SRD voor 1 US$) lijkt nabij wat door velen als onacceptabel wordt gezien.
Debipersad vraagt zich af hoe het zit met het bestedingsgedrag van de overheid. "We hebben inmiddels voldoende praktische ervaringen dat wanneer regeringen van Suriname meer geld uitgeven dan ze verdienen, er een negatieve uitwerking op de wisselkoers komt. Ook nu blijkt de regering niet in staat om een gezonde balans te brengen tussen haar uitgaven en inkomsten. Inmiddels is gelukkig (en eindelijk) bevestigd dat de overheid inkomsten wil gaan halen daar waar dit goed verdiend wordt", stelt de VES-voorzitter.
Goed bestuur alleen zal de lang gekoesterde wisselkoers stabilisatie en in het verlengde hiervan economische stabiliteit bewerkstelligen, benadrukt Debipersad. "Voor nu moet gewerkt worden aan het wederkeren van vertrouwen in de monetaire autoriteit, maar ook het volledige financieel systeem. Dit kan alleen door instituten te versterken en vooral niet te ‘bypassen’ met werkgroepen of een taskforce. Belangrijke controle-instituten van ons land zijn in de achterliggende periode uitgehold en ondermijnd. Hiermee wordt de informaliteit en met name de illegaliteit vergroot, omdat controle en sancties uitblijven. Nu is de tijd om systematisch te werken aan sterke instituties. Dit is in lijn met wereldwijde compliance en transparantie vereisten".
Vandaag
-
04:58
Local content moet Suriname voorbereiden op een economie ná de olie
-
03:26
Warm begin; later op de dag kans op enkele regenbuien
-
01:33
Ramdin: Suriname en Guyana kunnen uitgroeien tot op één na grootste oliegebied ter wereld
-
00:59
Column: Wapenstilstand? Terwijl het echte leed doorgaat
-
00:15
Derde helft WK 2026: Nieuw Zeeland strijdend ten onder tegen Egypte
-
00:01
Suriname investeert fors minder in onderwijs dan regio; Currie wil wettelijke norm
Gisteren
- Column: Borrelpraat no. 929
- De meerwaarde van yoga voor lichamelijke en geestelijke gezondheid
- Derde helft WK 2026: Kaapverdië vecht zich naar 2-2 tegen Uruguay
- Minister Gopal wil Nationaal Jeugdparlement nieuw leven inblazen
- Brandende sigaret vermoedelijke oorzaak van uitslaande woningbrand aan Hofstraat
- Nieuw Defensieprogramma bereidt jongeren voor op leger en werk
- Derde helft WK 2026: Keepers stelen show in doelpuntloos duel België-Iran
- Regering werkt aan Gold Board voor goudsector
- Simons: Mensen met een beperking moeten meedenken over toekomst land
- Politie: Opstand in cellenhuis Uitvlugt na onvrede over voeding en bezoekregels
- Ramsaran wil militairen behouden met betere arbeidsvoorwaarden
- Derde helft WK 2026: Spanje herpakt zich tegen Saoedi-Arabië: 4-0
- A20 spreekt waardering uit voor vaders en vaderfiguren
- Ook in Suriname staan jong en oud vandaag op hun matje
- ABOP spreekt waardering uit voor vaders
- Twee gezochte Brazilianen na internationale samenwerking uitgezet uit Suriname
- Derde helft WK 2026: Dag 11 - Spanje en Iran in actie
- Vaderdag 2026
- Van Dijk-Silos lanceert stichting Passie voor Land en Volk
- Zonnige zondag met kans op een lokale bui en aanhoudende hitte
- Derde helft WK 2026: Japan walst over Tunesië en zet grote stap richting achtste finales
- Bolivia roept noodtoestand uit te midden van blokkades
- Derde helft WK 2026: Achter de schermen van het WK
- Minister Abiamofo: Local content bij Zijin groeit, aandeel Surinaamse bedrijven neemt toe
Eergisteren
- Derde helft WK 2026: Curaçao sleept punt uit het vuur tegen Ecuador: 0-0
- Gopal wil sportaccommodaties weer onder beheer van overheid; forse investeringen
- Ramsaran: liever geïnvesteerd in luchttransport dan in marineschip Barracuda
- Derde helft WK 2026: Duitsland verstevigt koppositie na thriller tegen Ivoorkust
- Abiamofo: Wanbetaling overheid aan SWM belemmert uitbreiding drinkwatervoorziening
- Derde helft WK 2026: Nederland verplettert Zweden met 5-1 in Groep F
- Taal: kracht of macht (2)
- Dakkrakers stelen kluis met circa SRD 300.000 uit Point Plaza
- Derde helft WK 2026: Op dag 10 - Nederland favoriet tegen Zweden
- Politie-inspecteur aangehouden op verdenking van oplichting en corruptie
- Groot aantal politieagenten gehoord in 82 kilo cocaïnezaak; drie in verzekering gesteld
- Wijnerman erkent inconsistenties in begrotings- en schuldcijfers
- COVAB en Streekziekenhuis Marowijne starten samenwerking voor zorgopleidingen
- Droge dag verwacht met lokaal korte regenbuien
- VS kondigt nieuwe ronde Israël-Libanon gesprekken aan in Washington
- Derde helft WK 2026: Paraguay houdt hoop levend, Turkije na tweede nederlaag dichtbij WK-exit
- Regering werkt aan energieagenda met routekaart tot 2035
- Minister Wijnerman: regering moet zich buigen over afbouw brandstofsubsidie