Positie gezin basis ontwikkeling Afrikan-Srananman
03 Sep 2011, 22:30
foto
Het Marron huwelijk werd nagebootst in de Congreshal. (Foto: René Gompers)


Het gezin en de familie van man en vrouw nemen een centrale plaats in bij het huwelijk van Surinamers van Afrikaanse komaf. Dit toonde Fidelia Graand-Gallon aan tijdens haar inleiding vrijdagavond op de tweede ‘krutu/komparisi’ van de nationale commissie VN jaar voor de Afrikanen in diaspora 2011. De emancipatie van de Afrikaanse Surinaamse man en vrouw was de rode draad van de presentatie van Armand Zunder. Met cijfers onderbouwde hij hoe de wetenschappelijke uitgangspositie van de Afrikanen in Diaspora kan worden gekenmerkt.

Netwerken
Elviera Sandie, voorzitter van de commissie, zei dat diverse activiteiten gepland zijn en vroeg haar goed opgekomen gehoor om deze te ondersteunen. In november is gepland de Nelson Mandela expositie en de Elfriede Baarn Gran Krutu/komparsi wordt in december gehouden. In het eerste kwartaal van 2012 wordt de Ghana-tour georganiseerd. Sandie maakte vrijdagavond in de Congreshal bekend dat Henk Herrenberg door president Desi Bouterse is benoemd als adviseur van de nationale commissie.

Cultuur-directeur Stanley Sidoel die de krutu/komparsi opende, zei het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling alle ondersteuning geeft aan de commissie. Er is grote behoefte aan institutionele versterking van de Afrikan-Sranan organisaties. Zij willen meer met elkaar netwerken om zo hun positie te versterken.

Statistieken nodig voor beleid
Zunder zei dat basisbegrippen, uitspraken, odo’s en gezegden, karakteriseren de onderontwikkeling van zowel de gezinssituatie als het huwelijk van Afrikanen in diaspora. Dit is volgens Zunder niet alleen in Suriname, maar ook in de USA het geval. Bij ons ontbreken statistieken met een differentiatie naar etniciteit, waardoor het moeilijk is analyses te maken en een beleid te bepalen.

Evenwel is het duidelijk dat er sociaal-economische excessen bestaan, in de achterstandgebieden in Suriname, waar eenoudergezinnen met zijn zovelen in één huis wonen. Het is daarom niet vreemd volgens Zunder dat het gevolg hiervan duidelijk is aangetoond met de slechte schoolprestaties in deze gebieden, bevolkt door overwegend Afrikan-Srananman.

Marron huwelijk
Graand-Galon gaf meer inzicht in het Marron huwelijk. Er werd ook een marron huwelijk nagebootst. Het huwelijk binnen de marron samenleving is de collectieve verantwoordelijkheid van de familie/bee van beide partners, indien het gaat om twee marrons. De familie/bee geeft op elk gewenst gebied gevraagd en ongevraagd advies. Er bestaat een grote mate van sociale controle op het echtpaar. Het huwen van twee of meerdere vrouwen is toegestaan binnen de marron gemeenschap. Graand-Galon ging uitvoering in op de fundamenten van het marron huwelijk.

“Het huwelijk binnen de Afro Surinaamse groep van marronkomaf is een sociaal-culturele activiteit die duidelijk gedefinieerd is door de marron samenleving. Mijn advies aan de nationale commissie is derhalve alle nuances over de traditionele huwelijksvoltrekking van de verschillende marronstammen en de niet-marron Afro-Surinamers te documenteren. Het is uniek, zeer interessant en leerrijk”, was de aanbeveling van Graand-Gallon.

Aanbevelingen
Na de presentaties volgde een levendige paneldiscussie. Er werden aanbevelingen gedaan die de commissie verder zal uitwerken.
1. Goede statistieken zijn nodig en belangrijk voor bepaling van de positie van Afrikan Srananman in de toekomst. Statistieken die duidelijk cijfers tonen van ontwikkelingen, toegespitst op etniciteit.
2. De krutu staat volledig achter de huwelijksambtenaren ingesteld door de overheid om huwelijken te voltrekken, volgens de Winti-religie.
3. Meer integratie en participatie van jongeren in de ontwikkelingen van activiteiten van de nationale commissie en de Afrikan-Sranan vraagstukken.
Advertenties

Monday 06 May
Sunday 05 May
Saturday 04 May
Friday 03 May