Column: Politieke Borrelpraat (PBR) deel 54
17 Jul 2011, 19:00
foto


“Ai, die andere Lonnie in de Assemblee heeft ’t gemaakt de afgelopen week.”
“Lonnie Asabari in de Asalee.”
“Nasjonaal nanga internasjonaal oen skoor; buitenlandse homo-organisaties hebben z’n uitspraak afgekeurd.”
“Natuurlijk; je kan iemands andere seksuele voorkeur in het openbaar niet als ziekte omschrijven.”
“Ronnie Asasari heeft een heleboel dreigtelefoontjes en dat soort reacties ontvangen.”
“Gelukkig waren het geen hijgtelefoontjes.”
“Maar een hoop bellers hebben het voor hem opgenomen; ze zeiden dat men hun Ronnie niet goed heeft begrepen.”
“Dat zeggen kletskoekpolitici ook als ze hun tong voorbij hebben gesproken en mensen hun tekkelen. Die mensen hebben hun dan opeens niet goed begrepen.”
“Da waarom praat je zodanige dingen dat je niet goed begrepen bent geworden?”
“Of ze zeggen: ‘de pers heeft m’n woorden verdraaid.”
“Da waarom zeg je dan dingen die die pers kan verdraaien?”
“Maar daar zit die maatschappelijke onverdraagzaamheid; mensen misbruiken de Heilige Geschriften. Het staat zus-zo in de bijbel geschreven en dat is Gods woord.”
“De taal van de mens is als een zandkorrel in de woestijn ten opzichte van de taal van de Here. We ‘lijken’ om met onze beperkte talen Zijn woord goed te verwoorden. We kunnen daarmee vaak niet eens onze eigen gedachten goed verwoorden.”
“Gunst mang Jules, als je dit in DNA had gezegd, boi, zelfs a Vaticaan b’o djompo tap’ie neki.”
“Mik ding kong, m’e wakti ding.”
“Waar heb ik deze kreet eerder gehoord?”
“Zuip minder, laat je hersenen ontnuchteren, dan zal je je het herinneren.”
“Eens beweerden mensen dat er in de bijbel stond dat de aarde een plat vlak was.”
“En ook dat het het middelpunt van het heelal was.”
“En wie anders daarover dacht, werd door de kerk in de ban gedaan.”
“Of kwam op de brandstapel terecht. En dat op grond van een of andere verkeerde interpretatie van een passage uit de Bijbel.”
“Je zegt van de Bijbel, maar ook andere heilige boeken worden bij het leven verkeerd geïnterpreteerd en hele volksstammen nemen dat klakkeloos over.”
“Lees ‘The Satanic Verses’ van Salman Rushdie.”
“Hij is volgens mij nog steeds religieus vogelvrijverklaard om dit boek.”
“Zie je, en daar zit dat gevaar van zo een houding. Aan de ene kant is men die geweldige gelovige, men gaat naar Gods huis en zingt en bidt uit alle kracht, maar aan de andere kant nagelt men andersdenkenden in het openbaar aan het kruis.”
“En juist daardoor maakt men zulke mensen tot martelaren.”
“Wij zijn allen schepselen van God, sterfelijk, beperkt en feilbaar. Oen a no Gado, ma bepaalden onder ons doen alsof ze bijna Gods gelijke zijn.”
“En vandaag is homo-zijn een ziekte, morgen is vrouw-zijn een ziekte, overmorgen is het zwart-zijn, de dag daarop is het Jood-zijn en ga zo voort en een paar slimme opjutters die op macht uit zijn, hitsen een aantal dommemassa-figuren op en dan heb je een heksenjacht.”
“Ai, iemand die jaloers is op, zeg maar, Pietje Puk fluistert rond dat die een homo is, want hij zou gezien hebben hoe Pietje P. z’n arm om de schouder van een jongeman sloeg, en een uur later stormt een meute zogenaamde gelovigen in naam van de Here Pietjes huis binnen, sleept hem eruit, steekt eerst z’n huis en daarna hem in brand.”
“Zo zijn miljoenen in de gaskamer verdwenen.”
“Ja, maar wat die Nazi’s met die Joden hebben gedaan, doen hun nazaten nu min of meer met de Palestijnen.”
“Hé Yasser Palestino, praat niet zo over ons, mijn grootvader was ook een Jood.”
“Maar vele bellers vonden dat ze niet tegen homo’s waren, maar tegen hun gedrag.”
“Wat voor gedrag?”
“Dat ze in het openbaar vrijen, djie makandra bosi nanga tongzoen.”
“Men overdrijft en doet alsof hetero’s dat niet doen.”
“Dat praat het niet goed. Het is bij wet verboden om in het openbaar aanstootgevend gedrag te vertonen; de politie kan je oppakken.”
“Net als openbare dronkenschap. De politie kan je oppakken als je in het openbaar dronken gedrag vertoont.”
“Daarom drinken wij hier; dit is interne dronkenschap.”
“Eh, maar soms kan je geen touw aan die reacties van sommige bellers vastknopen.”
“Je kan ze niet kwalijk nemen, ze volgen het voorbeeld van ‘The Fifty-one One’s’, de drie of vier goeden niet te na gesproken.”
“Wacht even, ober, schenk voor iedereen wat in, dit rondje in voor mij, Jules Asadringi.”
“Eh, maar Cassie kier’a opbelprogramma van laatst. Goed gepraat, maar we wilden reacties op Asapina horen, d’a mang Cassie e Legwalesa nomo over begroting en waarom er zo weinig humor in de Assemblee te horen is.”
“Hij had beter kunnen uitleggen waarom de Assemblee die anti-corruptiewet sinds 2002 maar niet kan goedkeuren.”
“Ja, steeds is die wet niet bij de tijd, moet die terug naar de minister, deze keer was het: mensen die niets met die corruptie te maken hebben, zouden er bekaaid vanaf zijn gekomen.”
“Da wat voor nonsens stelt men op? Ze zitten bewust een hoop rommel in die wet te schrijven, zodat die steeds terugmoet naar de regering.”
“Laten ze dan die hele concept-wet op de web-site van DNA plaatsen. La we ook lezen wat er zo fout in die concept anti-corruptiewet is.”
“Anders blijven ze ons maar bestelen, hele dorpen worden ongestraft aan derden uitgegeven en pontons dreigen ons stuwmeer in een kwikmeer te veranderen. Na tjoekoe waka drape, m’e taj’gh’oen.”
“Of laat de president die wet per predidentieel decreet in werking laten treden, behoudens de wijzigingen die nog erin aangebracht zullen worden.”
“Zo laat je het volk vermoeden dat je als Assemblee eerder corruptelingen beschermt dan hardwerkende en hard belastingbetalende burgers die gemiddeld een tiende deel van het Asemlee-salaris verdienen.”
“Maar nietszeggend praten met om de haverklap ‘voorzitter’ ertussen, dat kunnen ze goed.”
“Ja voorzitter, dus voorzitter, toen voorzitter, haalde, voorzitter, die mevrouw Adeliene, voorzitter, aan, voorzitter, dat onze economische groei, voorzitter....
“Ron, praat gewoon. Zo verlies je spreektijd.”
“Ik heb geteld, eentje, ik geloof, het was die minister die zei dat ze Christen is, of was het... ach, ze voorzitteren allemaal daar, maar goed eentje gebruikte het woord voorzitter 35 keer in een toespraak van drie of vier minuten.”
“Daarvoor vechten ze zo om spreektijd, om te voorzitteren. Oh volk, hoor me met uw belastingscenten voorzitteren en homo’s zieke mensen noemen.”
“Begin je weer met dat Asasingi-ding?”
“Maar je kan zeggen wat je wil, tante Jenny heeft Ronnie A. meesterlijk in goede banen geleid, zo van:’ik hoor u dus niet zeggen dat u oproept tot discriminatie van een groep in onze samenleving of iets in die geest.’ Nou, toen voelde Ronnie een beetje nattigheid en bond hij gelijk in.”
“Maar het kwaad was al geschied.”
“Tenminste heeft hij geuit wat bij velen in de samenleving leeft; we moeten niet zomaar dingen uit vooral Holland overnemen. Dalijk gaan we hier ook van die coffeeshops openen.”
“Dan kunnen onze rokers daar ‘hun koffie’ gaan roken en hun rooklust botvieren.”
“Zoals anderen hun race-lust hier op de openbare weg botvieren.”
“Ai, die ene die z’n mammie naar het werk bracht en op de terugweg twee hardwerkende burgers met ongeboren kind doodrijdt, heeft weer toegeslagen.”
“Inspek Mammie zal weer zeggen dat zoontje maar zestig reed.”
“Hij heeft intussen z’n rijbewijs gehaald, wordt meteen gezegd.”
“Heeft hij wel in de nor gezeten, want hij was toch tot celstraf veroordeeld?”
“Dan heeft hij z’n rijbewijs in Santo gehaald.”
“Zie je, over deze doodrijders wordt er niet gesproken in Asalee.”
“En ook niet over die duizenden mannen die zich onttrekken aan de verplichting hun kinderen te verzorgen en alles aan die arme vrouw overlaten.”
“En mannen die kinderen willen verzorgen, mogen dat niet.”
“Maar wij zuipen gewoon door.”
“Tide, tamara, w’e zuip go moro fara.”
“Waar heb ik dit eens weer gehoord....”

Rappa
Advertenties

Monday 06 May
Sunday 05 May
Saturday 04 May