Ingezonden: Cultuur en Dekolonisatieprocessen
02 Oct 2012, 20:00
foto


Muziek, zang, dans en andere gewoonte uitingen behoren tot de cultuur van groepen mensen. In de loop der eeuwen zijn deze goede gebruiken of gewoonten van de ene groep vaak door andere verdrongen, meestal uit hebzucht, machtsmisbruik maar ook uit vrees, angst en vooral onwetendheid.

De cultuuruitingen van de uit Afrika afkomstige slaven hebben gedurende eeuwen onder druk gestaan door de koloniale machthebbers en zijn verdrongen ten gunste van het Christendom dat toen vrijwel onbeperkte macht genoot in West- Europa en de koloniale overzeese gebieden.

Bij onder andere de Mayas, een grote Indiaanse beschaving in Mexico, hebben de Spaanse Christelijke priesters de geschriften die ze hebben aangetroffen gewoon op de brandstapel gelegd en aldus zijn de opgeschreven wijsheden van dat volk enigszins weggewist. Intussen blijkt dat er toch nog wat van de cultuur is overgebleven en kunnen we vandaag aan de dag nog van de overblijfselen genieten, al is het vaak met een beetje vrees voor de leerman die nog steeds de functie van basja voor de blanke meester aan het uitoefenen is.

Dekolonisatieproces
In Suriname bijvoorbeeld heeft de Aziatische groep veel minder last gehad van de koloniale machthebbers. We blijven in Suriname waar bijvoorbeeld Kielstra ingevolge de traktaten tussen Nederland en Engeland de Aziatische huwelijkswetgeving een feit maakte, daartegenover werd de uitoefening van de cultuur van de uit Afrika afkomstige personen tot taboe verklaard.

Progressieve negers werden opgebracht in kampen of naar Nederland gestuurd; Anton De Kom, onder andere is in een interneringskamp aan zijn dood gekomen, Wim Bos Verschuur is geïnterneerd geworden en Louis Doedel is door deze gouverneur voor gek verklaard en in Wolfenbuttel opgesloten - hem is het normale leven ontnomen - hij is dan niet gekruisigd als Jezus maar in principe is dat hetzelfde.

Wat velen misschien niet weten is dat deze gouverneur verder een leven van een zeer rijke man heeft gehad met veel eer en respect van de maatschappij waar hij uit is voortgekomen in tegenstelling tot Louis Doedel die berooid van zijn vrijheid, door iedereen verlaten, is gestorven.

Intussen merken we in zijn algemeenheid niet eens dat het dekolonisatieproces langzaam maar zeker zijn weg vindt binnen de samenleving. Eerder hebben we aangegeven dat de winti en aanverwante cultuur uitingen verboden gebied waren en toch was het zo dat bij bezoeken aan ons land door onder andere Hare Majesteit de Koningin van het Koninkrijk der Nederlanden er speciaal voor haar en natuurlijk de meegekomen gasten en de hooggeplaatste gastheren deze spelen een hoogtepunt vormden. De cultuur werd achteraf hogelijk gewaardeerd, maar het liefst buiten ons gezichtsveld.

Kaseko
Intussen worden al deze elementen meegenomen in de ontwikkelingen van ons land, we weten nog dat in de jaren 60 soulmuziek de rage was alsook Latijns-Amerikaanse songs. Muziekgroepen als Casino en Latinos waren aan top. In de jaren rond de onafhankelijkheid van Suriname zagen we Lieve Hugo een doorbraak maken en steeg de Surinaamse kaseko aan top.

Het groeiend zelfbewustzijn bracht de Suriprofs in het proces en zijn we als volk bewuster geworden van onze eigen cultuureigenschappen. Alle groepen in dit land zijn stappen vooruitgegaan in het besef hun eigen ontwikkelingsprocessen te waarderen. Onze dank aan allen die hiertoe bijdragen, dit is namelijk een belangrijk onderdeel van het dekolonisatieproces. Toch... gaan we er dagelijks aan voorbij, doordat er onbewust of op subtiele wijze het een en ander op oneigenlijke wijze wordt vertaald naar het volk toe.

Wij vragen ons daarom in gemoede af waarom de organisatie Suriprofs nooit ertoe is overgegaan om onder andere Lieve Hugo met een Life Achievement Award - al is het postuum - heeft gememoreerd, een Alberto Gemerts niet te vergeten. Hopelijk komt dat nog.

Ronald Hooghart
Advertenties

Monday 06 May
Sunday 05 May
Saturday 04 May