Column: Borrelpraat no. 899
“Meester, bent u niet blij: ook u krijgt als gepensioneerde een DVI, dat is een Duizend Voor Iedereen.”
“Is dat niet zoiets als dat vorige ding: Royalty Voor Iedereen, RVI?”
“Zie daar zo een beetje de overeenkomst en het verschil tussen die twee: beide zijn volk-zoethoudertjes, maar de ene is ‘handje contantje’ en de andere is ‘contantje na jaren.”
“Maar die ene werkt inflatie-verhogend als zo een tachtigduizend of meer mensen elk 1000 srd gaan ‘bossen' in de winkels. Dat is zo een 80 miljoen srd aan ongedekt geld in omloop brengen.”
“Een deel daarvan zal misschien gedekt worden door het geld dat teruggehaald zal worden van de ex-boeftige top van de Melkcentrale.”
“En zijn er al vorderingen gemaakt met het achterhalen van de tientallen miljoenen die uit de geldtrommels van de betaalmeesters van Sociale Zaken zijn verdwenen?”
“Vrouwe Poky ziet nog geen resultaat, en wij ook niet.”
“Tuurlijk niet. Daarom zijn bepaalde partijen na de verkiezingsuitslag snel naar de andere kant overgesprongen om zichzelf en hun corrupte orga’s van vervolging te vrijwaren.”
“Zoals die door-en-door corrupte ouwe grondboef en zijn zoon Brontolallus Stupido cum Fraudus.”
“En zoals dat skatje dat Fors en vorstelijk heeft helpen frommelen met grondzaken.”
“En vandaar dat de overgebleven ‘kawolasi sa lasi’ van alle mogelijke corruptie op of via LVV door onze Moers La Liem kan worden beticht.”
“Tot het bij Tori met Lall wreed mislukte; tot zelfs Het Hof hief diens arrestatie op.”
“Niet alleen op LVV: ‘Keba s’a misi’ is op volksgezondheid ook op een geneesmiddelen magazijn gestuit, waar voor miljoenen aan huur betaald moet worden.”
“Maar intussen nadert onze bigi yari Srefidensi; wat een feest wordt dat. De Nyan, Dringi, Prisiries draaien op volle toeren.”
“Een beetje feest moet toch kunnen, wat is daar nou fout aan?”
“Ja, maar wat een vlaggen, wat een vuurwerk wordt dat, ja, en wat een stroom aan gedichten, liedjes, artikelen waarin steeds weer staat wat we allemaal fout deden en dromerige denksels hoe we het goed gaan moeten doen.”
“En met dat eentonig wordend gebebbel, gebabbel en gebobbel hoe geweldig veerkrachtig we zijn, voor hoeveel kruispunten we staan, hoe groen ons land is en dat oil and gas een vloek gaat kunnen worden.”
“En dat we van die betere betweters steeds moeten aanhoren dat we geen visie op onze toekomstige ontwikkelingen hebben.”
“Da wat als we geen visie hebben?”
“Al die ontwikkelde landen kunnen met hun geweldige visie toch niet eens overeenstemming bereiken op die Klimaat Conferentie?”
“Ze gaan met hun hele visie ten onder en wij komen er zonder visie bovenop.”
“En ik zeg: Geen visie is ook een visie.”
“Ja, maar zie hoe de politieke beschouwingen in ons parlement ontaarden in oeverloos heen-en-weer-verwijten. Wat een laag gehalte.”
“En van de regering is er tot nu toe niet veel nieuw beleid gekomen, dan alleen maar vorige koppen weghalen en eigen koppen zetten.”
“Ach, laten we rustig ons feest vieren, de koning in een vernieuwde Waterkant en opgeschoonde binnenstad rondleiden en daarna flink kopen en owru yari vieren, dan zullen we in januari de koers van ons geld en het nieuwe beleid mogen aanschouwen.”
“Maar die Waterkant ziet er echt goed uit, dankzij de buitenlandse financiering en het ontwerp en de uitvoering van het werk door een eigen bedrijf met eigen deskundigen.”
“Hopelijk zal de overheid dit schitterend stuk hernieuwd Paramaribo goed onderhouden en vrij van rondhangenden weten te houden.”
“Eigenlijk moet die hele Surinamerivieroever vanaf de Anton Dragtenweg tot en met de Centrale Markt één groot uitgaanscentrum worden met een aanlegpier voor toeristenschepen.”
“Alle overheidskantoren moeten daar weg, ook DNA en kabinet President.”
“Ook die vieze ouwe markten. Hygiënisch verantwoorde nieuwe markthallen moeten liever toch staan niet ver van waar de meeste mensen wonen?”
"Nou dat is in Zuid op het oude terrein van Bruynzeel.”
“Jaaah, ruimte zat daar en dan stoppen alle buslijnen vanuit het zuiden ook daar. Er is dan geen of nauwelijks behoefte meer om tot naar de binnenstad te rijden, de boel daar elke dag te verstoppen om van daaruit de mensen en schoolkinderen weer weg te rijden naar de buitenwijken.”
“Nee man! Dat gaat niet lukken. Teveel denkwerk, teveel omschakeling en aantasting van bepaalde belangen. Liever alle buslijnen weer eens tot vervelens toe te herregistreren, om te her subsidiëren en te herarrangeren om dan te hercorrumpteren met vergunningen.”
“Daarom zeg ik: luister naar die sterke tekst van dat liedje Mi moi switi Sranan, schitterend gezongen door Manoushka Zeegelaar-Breeveld.”
“Ja die woorden, zoals: Suriname, wat wil je in hemelsnaam? Je hart is verscheurd, net als pas-tifi, die splijt-voortanden. Je houdt je vast aan het verleden, maar heb je je toekomst goed ingeschat?”
“Mensen die zoeken naar een visie, wel, de tekst van Mi moi switi Sranan is gewoon zo een visie op onze Srefidensi.”
“Klopt. En Srefidensi voor mij geen ‘onafhankelijkheid’, want geen enkel land is echt onafhankelijk. We zijn 50 jaren geleden ‘staatkundig zelfstandig’ geworden, maar we zijn in de afgelopen periode nauwelijks gevormd en begeleid geworden naar de waarden van zelfstandigheid.”
“Ja, het meer voelen voor elkaar en met minder wantrouwen jegens elkaar te leven.”
“Kijk hoe we vooral door bepaalde politici van elkaar gescheiden worden gehouden, allen om hun makkelijke stemmenwinst bij verkiezingen te bezorgen.”
”Ja, en daarna doen ze min of meer hetzelfde wat de vorigen deden waar ze ons tegen ophitsten en die zijn dan met hun aanhang opeens onze vijanden geworden.”
“Het lijkt er steeds weer op dat ons stemgedrag leidt tot het vervangen van de ene club plunderaars door een volgende.”
“Klopt. Politieke verschillen mogen er zijn, maar waarom wordt er niet meer gewerkt aan het respecteren en beter onderhouden van ons land, onze enige eigen woonplaats ter wereld die we hebben?”
“En het ook weer aankweken van normen en waarden die zijn vervaagd. We brengen nu intussen de derde generatie na 1975 voort. Wat voor saamhorigheid en respect voor elkaar geven wij hen mee?”
“De hele dag hangen aan die meer vervreemding brengende smartfoon en social media? Nemen die onze opvoeding over?”
“Klopt. We hebben elkaar nodig in deze wereld waar oorlogszuchtige dictaturen en elektronische systemen onze vrijheden bedreigen.”
“Laten we dat in gedachten houden als we straks 50 jaar zelfstandigheid gedenken, want we hebben inderdaad nog een lange weg te gaan: wij die er nog zijn, maar vooral zij die nu komen.”
“Proost”
“Is dat niet zoiets als dat vorige ding: Royalty Voor Iedereen, RVI?”
“Zie daar zo een beetje de overeenkomst en het verschil tussen die twee: beide zijn volk-zoethoudertjes, maar de ene is ‘handje contantje’ en de andere is ‘contantje na jaren.”
“Maar die ene werkt inflatie-verhogend als zo een tachtigduizend of meer mensen elk 1000 srd gaan ‘bossen' in de winkels. Dat is zo een 80 miljoen srd aan ongedekt geld in omloop brengen.”
“Een deel daarvan zal misschien gedekt worden door het geld dat teruggehaald zal worden van de ex-boeftige top van de Melkcentrale.”
“En zijn er al vorderingen gemaakt met het achterhalen van de tientallen miljoenen die uit de geldtrommels van de betaalmeesters van Sociale Zaken zijn verdwenen?”
“Vrouwe Poky ziet nog geen resultaat, en wij ook niet.”
“Tuurlijk niet. Daarom zijn bepaalde partijen na de verkiezingsuitslag snel naar de andere kant overgesprongen om zichzelf en hun corrupte orga’s van vervolging te vrijwaren.”
“Zoals die door-en-door corrupte ouwe grondboef en zijn zoon Brontolallus Stupido cum Fraudus.”
“En zoals dat skatje dat Fors en vorstelijk heeft helpen frommelen met grondzaken.”
“En vandaar dat de overgebleven ‘kawolasi sa lasi’ van alle mogelijke corruptie op of via LVV door onze Moers La Liem kan worden beticht.”
“Tot het bij Tori met Lall wreed mislukte; tot zelfs Het Hof hief diens arrestatie op.”
“Niet alleen op LVV: ‘Keba s’a misi’ is op volksgezondheid ook op een geneesmiddelen magazijn gestuit, waar voor miljoenen aan huur betaald moet worden.”
“Maar intussen nadert onze bigi yari Srefidensi; wat een feest wordt dat. De Nyan, Dringi, Prisiries draaien op volle toeren.”
“Een beetje feest moet toch kunnen, wat is daar nou fout aan?”
“Ja, maar wat een vlaggen, wat een vuurwerk wordt dat, ja, en wat een stroom aan gedichten, liedjes, artikelen waarin steeds weer staat wat we allemaal fout deden en dromerige denksels hoe we het goed gaan moeten doen.”
“En met dat eentonig wordend gebebbel, gebabbel en gebobbel hoe geweldig veerkrachtig we zijn, voor hoeveel kruispunten we staan, hoe groen ons land is en dat oil and gas een vloek gaat kunnen worden.”
“En dat we van die betere betweters steeds moeten aanhoren dat we geen visie op onze toekomstige ontwikkelingen hebben.”
“Da wat als we geen visie hebben?”
“Al die ontwikkelde landen kunnen met hun geweldige visie toch niet eens overeenstemming bereiken op die Klimaat Conferentie?”
“Ze gaan met hun hele visie ten onder en wij komen er zonder visie bovenop.”
“En ik zeg: Geen visie is ook een visie.”
“Ja, maar zie hoe de politieke beschouwingen in ons parlement ontaarden in oeverloos heen-en-weer-verwijten. Wat een laag gehalte.”
“En van de regering is er tot nu toe niet veel nieuw beleid gekomen, dan alleen maar vorige koppen weghalen en eigen koppen zetten.”
“Ach, laten we rustig ons feest vieren, de koning in een vernieuwde Waterkant en opgeschoonde binnenstad rondleiden en daarna flink kopen en owru yari vieren, dan zullen we in januari de koers van ons geld en het nieuwe beleid mogen aanschouwen.”
“Maar die Waterkant ziet er echt goed uit, dankzij de buitenlandse financiering en het ontwerp en de uitvoering van het werk door een eigen bedrijf met eigen deskundigen.”
“Hopelijk zal de overheid dit schitterend stuk hernieuwd Paramaribo goed onderhouden en vrij van rondhangenden weten te houden.”
“Eigenlijk moet die hele Surinamerivieroever vanaf de Anton Dragtenweg tot en met de Centrale Markt één groot uitgaanscentrum worden met een aanlegpier voor toeristenschepen.”
“Alle overheidskantoren moeten daar weg, ook DNA en kabinet President.”
“Ook die vieze ouwe markten. Hygiënisch verantwoorde nieuwe markthallen moeten liever toch staan niet ver van waar de meeste mensen wonen?”
"Nou dat is in Zuid op het oude terrein van Bruynzeel.”
“Jaaah, ruimte zat daar en dan stoppen alle buslijnen vanuit het zuiden ook daar. Er is dan geen of nauwelijks behoefte meer om tot naar de binnenstad te rijden, de boel daar elke dag te verstoppen om van daaruit de mensen en schoolkinderen weer weg te rijden naar de buitenwijken.”
“Nee man! Dat gaat niet lukken. Teveel denkwerk, teveel omschakeling en aantasting van bepaalde belangen. Liever alle buslijnen weer eens tot vervelens toe te herregistreren, om te her subsidiëren en te herarrangeren om dan te hercorrumpteren met vergunningen.”
“Daarom zeg ik: luister naar die sterke tekst van dat liedje Mi moi switi Sranan, schitterend gezongen door Manoushka Zeegelaar-Breeveld.”
“Ja die woorden, zoals: Suriname, wat wil je in hemelsnaam? Je hart is verscheurd, net als pas-tifi, die splijt-voortanden. Je houdt je vast aan het verleden, maar heb je je toekomst goed ingeschat?”
“Mensen die zoeken naar een visie, wel, de tekst van Mi moi switi Sranan is gewoon zo een visie op onze Srefidensi.”
“Klopt. En Srefidensi voor mij geen ‘onafhankelijkheid’, want geen enkel land is echt onafhankelijk. We zijn 50 jaren geleden ‘staatkundig zelfstandig’ geworden, maar we zijn in de afgelopen periode nauwelijks gevormd en begeleid geworden naar de waarden van zelfstandigheid.”
“Ja, het meer voelen voor elkaar en met minder wantrouwen jegens elkaar te leven.”
“Kijk hoe we vooral door bepaalde politici van elkaar gescheiden worden gehouden, allen om hun makkelijke stemmenwinst bij verkiezingen te bezorgen.”
”Ja, en daarna doen ze min of meer hetzelfde wat de vorigen deden waar ze ons tegen ophitsten en die zijn dan met hun aanhang opeens onze vijanden geworden.”
“Het lijkt er steeds weer op dat ons stemgedrag leidt tot het vervangen van de ene club plunderaars door een volgende.”
“Klopt. Politieke verschillen mogen er zijn, maar waarom wordt er niet meer gewerkt aan het respecteren en beter onderhouden van ons land, onze enige eigen woonplaats ter wereld die we hebben?”
“En het ook weer aankweken van normen en waarden die zijn vervaagd. We brengen nu intussen de derde generatie na 1975 voort. Wat voor saamhorigheid en respect voor elkaar geven wij hen mee?”
“De hele dag hangen aan die meer vervreemding brengende smartfoon en social media? Nemen die onze opvoeding over?”
“Klopt. We hebben elkaar nodig in deze wereld waar oorlogszuchtige dictaturen en elektronische systemen onze vrijheden bedreigen.”
“Laten we dat in gedachten houden als we straks 50 jaar zelfstandigheid gedenken, want we hebben inderdaad nog een lange weg te gaan: wij die er nog zijn, maar vooral zij die nu komen.”
“Proost”
Rappa
Vandaag
-
19:15
Derde helft WK 2026: Japan sleept op de valreep een punt uit het vuur tegen Nederland: 2-2
-
18:12
Wereldbankgroep pompt miljoenen in Caribisch fonds; ook Suriname komt in aanmerking
-
16:09
Derde helft WK 2026: Routinier Duitsland walst over debutant Curaçao: 7-1
-
15:21
Bouva ziet kansen voor sterkere economische as tussen Suriname, Guyana en Trinidad
-
13:23
Derde helft WK 2026: Curaçao schrijft geschiedenis op vierde toernooi-dag
-
11:28
God Governance: een Bijbels geïnspireerd model; de oplossing
-
09:17
Derde helft WK 2026: Van straatvoetbal naar het WK
-
07:14
Muziek brengt licht in Fort Zeelandia
-
05:12
Rustige start van zondag, later toenemende kans op regenbuien
-
03:10
Derde helft WK 2026: Australië verrast Turkije en wint met 2-0 in Vancouver
-
01:33
Waarom daalt de prijs van goud?
-
00:16
Derde helft WK 2026: Schotland boekt zwaarbevochten overwinning op Haïti
-
00:01
Jaarplan: internetgebruik groeit, maar 138.000 Surinamers zijn nog altijd offline
Gisteren
- Derde helft WK 2026: Brazilië en Marokko houden balans in een spektakel
- BOG intensiveert bestrijding chikungunya met bespuitingen in Paramaribo en Wanica
- Derde helft WK 2026: Verrassend gelijkspel in extremis, Qatar redt punt tegen Zwitserland
- Wijnerman na IMF-beoordeling: Stabiliteit bereikt, maar werk is nog niet af
- Suriname: Landsbestuur vraagt samenhang
- Derde helft WK 2026: Brazilië start tegen Marokko op derde toernooidag
- Man beroofd van halsketting na verkeersongeval
- Derde helft WK-2026: De echte winnaar van het WK staat niet op het veld
- Nieuwe leden Tuchtcolleges beëdigd; behandeling tuchtzaken kan worden hervat
- Warm en benauwd weekendweer; later op de dag kans op buien
- Venezuela hekelt Trinidad en Tobago om olielek: milieu- en economische schade dreigt
- President geeft ambassadeurs duidelijke opdracht: Surinaams belang voorop
- Derde helft WK 2026: Amerika walst met 4-1 over Paraguay
- Schenking US$ 3 miljoen Caribisch Ontwikkelingsbank bestemd voor ontwikkelingsprojecten
Eergisteren
- Guyana draagt voormalig minister voor als kandidaat voor VN-secretaris-generaal
- Grassalco heeft voor het eerst meerkoppige directie
- Witwashandleiding voor beginners
- Derde helft WK 2026: Canada en Bosnië Herzegovina delen de punten: 1-1
- Staat betaalt al ruim SRD 918.000 aan dwangsommen in zaak Baitali
- Derde helft WK 2026: Hoe voetbal een mondiale mediabusiness werd
- Nieuwjaar op 18 juni erkend als nationale gedenkdag; geen vrije dag
- Belastingbetaler moet in 2026 ruim SRD 45 miljard opbrengen
- Derde helft WK 2026: Toernooi opent met rode kaarten, VAR-discussies en drinkpauzes
- De dollarisering dwingt Suriname tot een keuze
- Suriname geeft kinderarbeid 'rode kaart'
- Opnieuw warm en benauwd; kans op middagbuien blijft aanwezig
- El Niño keert terug en kan een van de krachtigste ooit worden
- Derde helft WK 2026: Zuid-Korea knokt zich langs Tsjechië 2 - 1
- Column: Van wie is het WK nog?
- AZP-directie weerspreekt code zwart, maar zorgen over druk op SEH blijven bestaan