Corona-situatie legt domper op viering Ied-Ul-Adha
01 Aug, 14:31
foto
Het vlees van het offerfeest Ied-Ul-Adha wordt verwerkt voor gelovigen te Livorno. (Foto's: René Gompers)


Het coronavirus maakt korte metten met de uitbundigheid die samengaat met nationale feestdagen. Ook Ied-Ul-Adha, het offerfeest van de moslims, moet eraan geloven. "Het genot van het gebeuren is nu uitgebleven," merkt Michel Soebhan op. Hij is voorzitter van de Surinaamse Moslim Associatie (SMA). "Het is een belevenis om met eigen handen te komen slachten, te kappen, te verwerken, te verpakken. Om behoeftigen een pakketje te overhandigen, om mensen blij te maken, om hen gelukkig te zien. Dat alles is een beetje weggevallen."

De periode van het offeren is vrijdag nogal somber ingeluid. Tot zondag mogen de gelovigen offers brengen. Het slachten bij de moskee is verboden. Dat mag alleen bij de aangewezen abattoirs. Het verwerken van het vlees bij de moskee moet volgens de Covid-maatregelen gebeuren; mond- en neuskap op, handen constant desinfecteren en 1.5 meter afstand van elkaar houden. In de praktijk werkt dat niet altijd.

Ied-Ul-Adha is een tijd dat onder andere fellowship en hechte samenwerking stimuleert, geeft Samseerali Sheikh-Alibaks aan. Hij is voorzitter van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap Suriname (AMGS). De covidmaatregelen maken het samenzijn heel erg moeilijk. "We zijn op onze hoede, het gevaar kan overal schuilen,"” merkt hij op. "Met de regels moeten we het gevaar te beperken. Maar het stresst je wel. Want soms kan je er niet onderuit, vooral bij het verwerken niet." Het massaal Ied-gebed is afgelast. Sommige gemeenten hebben helemaal geen activiteiten georganiseerd. De meeste zijn verlaten. Er zijn ook geen rijen van behoeftigen bij de poorten als voorgaande jaren. Die vormden zich traditioneel al heel vroeg in de morgenuren.

SMA en AMGS hebben hanteren elk een eigen distributiesysteem. Het offerdier is geslacht en gedeeltelijk verwerkt bij het abattoir. Het vlees is door selecte groepen verder verwerkt in de gemeentes te Livorno en Ephraimzegen. Er wordt ook geen vlees klaargemaakt om gezamenlijk te nuttigen na het harde werken. De leden die een offerdier hebben aangeschaft (maximaal zeven leden per offerdier) worden na de verwerking opgeroepen. Bij SMA bepalen de leden zelf wat ze met het verwerkt vlees gaan doen. Bij AMGS is de verdeling van het vlees (een derde voor de offeraars, een derde voor gemeenteleden, een derde voor behoeftigen) tijdens de verwerking geschied. Sommige offeraars komen zelf hun deel ophalen. De rest wordt bezorgd. "Dit jaar gaan we ook zelf naar de behoeftige mensen en minimaal drie tehuizen om vleespakketten te bezorgen," deelt Alibaks mee. "Er zijn ook geen rijen dit jaar, omdat men rekening houdt met het virus."

Maar corona is niet de enige domper op het feest. De slechte economische situatie maakt het de gelovige steeds moeilijker om zijn plicht te vervullen, delen Soebhan en Alibaks mee. Een stier kan al ruim SRD 15.000 kosten. En men maakt goed gebruik van de gulheid van de moslim in deze periode, merkt Soebhan op. SMA slacht gemiddeld 150 runderen op Ied-Ul-Adha, dit jaar minder dan de helft. Dit jaar is er ook weinig te beleven, vertelt Soebhan. "Maar het offer is gebaseerd op de intentie, niet op andere zaken," benadrukt hij. "Als de intentie er is, is het goed." Soebhan en Alibaks hopen dat wat de Covid-situatie betreft, het volgend jaar weer genormaliseerd zal zijn. "We blijven optimistisch," zegt Alibaks. "We hopen dat er snel een oplossing komt voor de coronaviruspandemie. Dat tenminste een vaccin wordt uitgevonden. Zodat er een garantie is dat we weer veilig bij elkaar kunnen zijn."

René Gompers