De Paaswake is door de inperkingsmaatregelen met slechts enkele gelovigen gehouden in de kathedrale basiliek. (Beeld: RK Bisdom)
"We
hebben in Suriname pech dat een crisis wordt gevolgd door een grotere crisis,
waardoor de vorige crisis maar gering lijkt. Wanneer we zo met crisis na crisis
worden geslagen, dan vervallen wij in berusting," merkte monseigneur Karel
Choennie op tijdens de Paaswake gisteravond. In het Petrus en Paulus basiliek
is de paaswake met enkele gelovigen heel plechtig in Godsvertrouwen gehouden.
Bisschop
Choennie zei dat het duidelijk moet zijn dat we ons niet kunnen neerleggen in
berusting. "Berusting is buigen voor onmacht en dat is een vorm van
ongeloof." Hij zet kracht bij zijn stelling met "God heeft zich
immers door de eeuwen heen laten kennen als een God van verdrukten, van armen
en kleinen. Het is een God die Jezus heeft opgewekt uit de dood. We moeten
blijven geloven dat Gods gerechtigheid te midden van ons is."
In heel de Bijbel komt steeds weer het rotsvaste
vertrouwen dat we op God kunnen rekenen om ons te verlossen. Maar
betekent dit dat God zelf op aarde komt om de problemen voor ons op te lossen,
vraagt de kerkleider zich af. Hij vindt dat dat goedkoop en zweverig zou zijn.
"Ik denk dat als we over godsvertrouwen praten, we ook niet bedoelen dat
God alle verantwoordelijkheid van ons afneemt en zelf maar het werk komt doen.
Neen. We zullen zelf moeten analyseren. Wij zullen zelf aan de slag moeten,
zelf plannen moeten maken, evalueren en bijsturen."
Choennie merkt op dat we allemaal weten dat de ongezonde situatie die
we nu kennen niet in een handomdraai of bij toverslag zal veranderen. Dat we
geloven in de verrijzenis, wil niet zeggen dat er morgen schepen onze havens
zullen binnenvaren met allerlei medicamenten en luxegoederen, wijst hij de
gelovigen op de realiteit. "Herstel is meestal een lange en langzame weg.
Het is gemakkelijker iets af te breken dan op te bouwen. Het is gemakkelijker
een leven te doden dan een kind tot volwassenheid op te voeden. In dat lange
wachten kan ons godsvertrouwen gaan wankelen."
Ook in zijn zwaarste uur leek bij Jezus het vertrouwen in God te
wankelen. Hij sprak: 'Mijn God, mijn God,
waarom verlaat Gij mij?' Dat klinkt volgens de bisschop als onmacht en
verlatenheid zoals ieder mens dat ervaart aan het begin van of midden in het
lijden. Met zijn boodschap wil hij duidelijk maken dat godsverlatenheid
samengaat met godsvertrouwen. "Wanneer we door de donkere tunnel van
onmacht en dood zijn gegaan, komen we uit bij vertrouwen en leven. Het vraagt
evenwel dat we ons door God laten gebruiken."
Monseigneur merkt op dat eenieder de nieuwe dag zien, maar dat we
willen nog niet in beweging komen wanneer het nog donker is. "Wanneer wij
nog geen oplossing en nog geen licht zien." Hij vult aan met: "De
wereld veranderen van zoals het is, naar wat het moet zijn vraagt
godsvertrouwen. Godsvertrouwen maakt dat je de onmacht doorbreekt door stappen
in de goede richting te zetten. Je zult merken dat Gods wegen niet jouw wegen
zijn, dat wat onmogelijk leek mogelijk is."
U kunt de
volledige preek van de Paaswake hier downloaden.