Regering eist rectificatie; beroep wordt te grabbel gegooid
24 Sep, 00:00
foto
President Desi Bouterse zondag in het presidentieel paleis. Hij gaat in op het bezoek van de Chinese minister van Buitenlandse Zaken, Wang Yi, aan Suriname. (Foto: Leroy Troon)


De regering neemt er geen genoegen mee dat Suriname Herald erbij blijft dat president Desi Bouterse zaterdagavond "onwel was geworden en met spoed met de militaire ambulance naar het Militair Hospitaal is vervoerd". Eerder zondag werd in een breaking news gemeld dat Bouterse vanwege een ernstige complicatie acuut naar Cuba is vertrokken. Ook journalisten zijn niet te spreken over de berichtgeving rond deze kwestie en voeren aan dat de geloofwaardigheid van het vak te grabbel wordt gegooid.

In een tweede bericht, nadat ook Clifton Limburg, directeur van het Nationaal Informatie Instituut, ontkent dat de president weg is, bleef het medium volharden dat de informatie klopt. De president zou naar Cuba zijn overgevlogen. Terwijl de president zondag journalisten te woord stond en de Chinese minister van Buitenlandse Zaken, Wang Yi, voor een beleefdheidsbezoek heeft ontvangen, stelde het medium daarna nog over harde bronnen te beschikken dat het staatshoofd onwel werd en in allerijl naar Cuba is vertrokken.

In een derde bericht wordt toegegeven dat de president niet weg is, maar onwel was en naar het Militair Hospitaal is vervoerd. Suriname Herald baseert zich op anonieme bronnen. Limburg zegt aan Starnieuws ettelijke malen contact te hebben gehad met de leiding van het medium. Aangegeven werd dat de bronnen hard zijn, terwijl ook journalisten getuige van waren dat de president zich springlevend in het paleis bevond. Limburg ontkent dat de president onwel was geworden en naar het hospitaal is vervoerd. Suriname Herald blijft geloven in haar bron, maar heeft de informatie niet hard kunnen maken.

Betrouwbaarheid belangrijk
Verschillende journalisten hebben in onderlinge discussies met elkaar hun bezorgdheid geuit dat ondanks de 'on the record' ontkenningen, het bericht dat niet op waarheid berust, de wereld in is gebracht. Ivan Cairo, journalist bij de Ware Tijd, om een reactie gevraagd, zegt aan Starnieuws dat dit een dieptepunt is voor de journalistiek in Suriname. "Met de wijze waarop de redactie van Suriname Herald deze kwestie heeft proberen af te handelen, wordt niet alleen maar meer schade toegebracht aan haar eigen geloofwaardigheid en betrouwbaarheid, maar zal dit incident ook zijn weerslag hebben naar andere media," zegt Cairo. "Met een correcte en oprechte rectificatie had Suriname Herald haar waardigheid behouden en niet al te veel krediet verspeeld bij het publiek".

Columnist en redactielid bij Radio 10, Giwani Zeggen, vindt dat er journalistiek een hoop misgegaan is met de berichtgeving. Er is een anonieme bron opgevoerd, die duidelijk ernaast zit tegenover drie bronnen die met naam en toenaam ontkennen. "Als je het dan niet kan hard maken, moet je het bericht niet publiceren," benadrukt Zeggen. Wat ook mis is, is dat een journalist het bericht maakt en dat dit de eindredactie passeert, zonder dat zaken goed zijn nagetrokken. Ook daar zijn steken gevallen. "Nog kwalijker is het dat de president in levende lijve verschijnt en ze persisteren bij dat medium dat er iets ernstigs aan de hand zou zijn met de gezondheid van het Staatshoofd," benadrukt Zeggen. "Met dergelijke berichtgeving wordt het beroep van journalist door onverantwoordelijken neergehaald," stelt Zeggen. Ook bij de redactie van Starnieuws is met afschuw de berichtgeving gevolgd en de reacties die gekomen zijn uit de samenleving. De voorzitter van de Surinaamse Vereniging van Journalisten, Carla Boetius, zegt dat het bestuur maandag bijeenkomt om deze kwestie, die de geloofwaardigheid van het vak aantast, te bespreken. De vereniging staat voor hoogstaande beoefening van het vak.