Column: Politieke Borrelpraat (PBR) deel 231
21 Dec 2014, 22:00
foto
Volkskerstzang vrijdagavond op het Onafhankelijkheidsplein.


“Je kan zeggen wat je wil, maar dat kerstfeest brengt niet alleen in ons land, maar ook wereldwijd elk jaar weer grote groepen mensen in beweging.”
“Gelukkig niet alleen met nyan, dringi en prisiri, maar ook met bezinning en gevoel voor elkaar en voor de sociaal zwakkeren.”
“Ja, een weekje maar, overal merry christmas en kerstwensen en -geschenkjes, en daarna gaan we weer op de ouwe toer.”
“Maar dan hebben we toch een aantal dagen getoond dat we iets goeds in ons hebben, en dat we goed kunnen doen, als we het maar willen.”
“En dat de overigens wat lege kerken op kerstnacht overvol zijn, gewoon uitpuilen van de gelovigen.”
“Ook daar laten we zien dat we het kunnen, als we het maar willen.”
“Of doen velen zo heilig alleen maar om anderen dat te laten zien?”
“Dat zou best kunnen; daarom slappen velen na een week weer af en vervallen in de gebruikelijke onhebbelijkheden.”
“Het zou een studie waard zijn om dit gedrag te verklaren.”
“Volgens mij zou kerst geen extra kleur krijgen als we het hele jaar door als heiligen en brave koorknaapjes zouden leven.”
“Maar uit al die activiteiten blijkt weer eens dat we een overwegend christelijk land zijn.”
“Verbaast dat je? Dit land is door christenen gesticht, wist je dat?”
“En dat van die toentertijdse stichters: ze hebben hun geloof hier weten te vestigen, te woord, te vuur en te zwaard.”
“Hebben andere godsdiensten elders ook gedaan.”
“Weet ik, weet ik, maar te bedenken dat de grondlegger van het christendom, wiens geboorte we met kerst gedenken, in z’n eentje begon.”
“En toen aan een meer in Palestina 12 helpers onder vissers aldaar ronselde.”
“En met die groep reisde hij dat gebied rond en richtte zich vooral op de armen, de onderdrukten, de misdeelden, de verstotenen, de zieken, de weduwen, de wezen, kortom op de sociaal zwakkeren.”
“Daarom is dat volgens mij nog steeds de grondslag van het christendom. Zie moeder Theresa.”
“Ja, maar deze spirit zie je niet bij allen die zich christenen noemen, zeker niet bij de top daar in Rome.”
“Dat is nou eenmaal de ellende met mensen aan de top; niet alleen bij godsdiensten, maar ook bij politieke partijen, bij vakbonden, bij multinationals, bij..., bij alles.”
“Top is bijna God, denken ze.”
“Kijk hoe bijvoorbeeld presidenten, koningen en dat soort toppers zich in allerlei luxe wentelen, terwijl hun volk pinaart.”
“Kijk hier, bij ons thuis.”
“Ai, ministers eisen van elke regering nieuwe wagens, en mogen die na vijf jaren voor bijna niets overnemen.”
“Assembleeleden verdienen maandelijks voor bijkans 15.000 aan salaris, kunnen nauwelijks wetten kritisch doorlezen, laat staan ten voordele van de totale gemeenschap goedkeuren; ze verdoen hun tijd met politiek gekrakeel, liggen politiek dwars als ze hun zin niet krijgen, schreeuwen niet alleen in de zaal, maar ook daarbuiten gekke dingen naar elkaar en naar journalisten en komen niet ter vergadering opdagen uit onvrede, uitlandigheid, privé-activiteiten en ziekten zoals PHPD.”
“Wat is PHPD?”
“Pijntje Hier, Pijntje Daar.”
“Ja, ja, is mooi, is genoeg zo, je hebt weer flink je gal gespuugd op onze weledele parlementariërs.”
“Laat’em. Hij is een gedreven idealist en alcoholist.”
“Volgens mij was de grondlegger van het christendom ook zo een gedreven idealist.”
“En de groep van dertien lustte hun wijntje ook op tijd.”
“Daarom moest hij, de man uit Nazarerth, van het toneel verwijderd worden, toen hij met z’n twaalf discipelen steeds meer aanhang onder het volk kreeg. Hij wilde de Romeinse heersers uit Palestina verdrijven en een Joodse staat stichten.”
”Onder het volk werd hij al de koning der Joden genoemd.”
“En hij wilde vernieuwingen binnen de Joodse godsdienst en dat kon niet, vandaar dat Kayafas, de Joodse hogepriester, een complot organiseerde om Jezus te vermoorden.”
”En Jezus werd voor 30 zilveren munten verraden door een van z’n discipelen, nog wel z’n rechterhand, his righthand man, namelijk Judas Iscariot,.”
“En Jezus wist daarvan, daarom zei hij tijdens het laatste avondmaal dat een van zijn discipelen hem zou verraden.”
“Daaruit haal ik dat de groep iets van plan was, iets wat niet mocht uitlekken en waarmee Judas het niet eens was.”
“Ik vraag me sinds de zondagschool af welke informatie Judas doorspeelde.”
“Volgens mij moest hij aangeven wie de leider van de groep was, en dat zou hij middels een kus op de wang doen.”
“Dus toen de groep in de paleistuin werd overrompeld door Romeinse soldaten, kuste Judas Jezus, daarmee de leider verradend. Jezus werd toen door de Romeinse soldaten afgevoerd.”
“En zo een kus, die een verrader je geeft, wordt sindsdien de ‘Judaskus’ genoemd.”
“Maar wat deden ze in het holst van de nacht in de paleistuin? En ze waren gewapend, want toen ze door de slaap overmand waren en door de Romeinse soldaten overrompeld werden, sloeg een van de discipelen een oor af van een Romeinse soldaat.”
“Dus volgens jou heeft Judas verraden dat ze daar die avond zouden zijn en dat hij de leider van de groep zou aanwijzen.”
“Maar volgens mij had hij niet gedacht dat Jezus de doodstraf middels kruisiging zou krijgen. Judas kreeg toen wroeging en verhing zich.”
“Ja, dat zegt de overlevering, maar in de jaren zeventig van de vorige eeuw kwam een papyrusrol uit de vierde eeuw na Christus ergens in Egypte boven water, dat verwees naar een tekst uit de tweede eeuw die de dood van Jezus vanuit het point of view van Judas beschreef.”
“Ai, dat zorgde voor één ophef; men noemde het geschrift:‘het evangelie naar Judas.”
“En National Geografic publiceerde in haar mei 2006-nummer delen daarvan met foto’s van de brokkelige papyrusrol.”
“Maar niet alle evangeliën zijn opgenomen in het Nieuwe Testament; het evangelie naar Thomas bijvoorbeeld niet; zijn zienswijze werd zo te zien niet geaccepteerd door de overigen.”
“Oh, vandaar de uitdrukking: ‘jo ongelovige Thomas’.
“Maar als je nagaat heeft ons land altijd een christelijke leiding gehad, eerst met de gouverneurs en na de onafhankelijkheid met de presidenten.”
“Is niet waar, is niet... waar...”
“Is wel waar.”
“Wakte, la we dat effe alcoholisch natrekken: Masra Ferrier..., Chin A Sen, Ramdat Missier, Shankar, Kraag, Venetiaan, Wijdenbosch, Baas..., hé, inderdaad allemaal christenen.”
“En overwegend Lomsoe met een paar EBG-ers ertussen.”
“Zal dat bij de komende verkiezingen ook zo zijn?”
“Waarom zeg je dat?”
“Er zijn nu wel twee duidelijke niet-christelijke kandidaten; een Hindoe en een moslim.”
“Ach, ik denk niet dat jullie gebabbel over religie en president hout snijdt. Het is misschien toeval dat het tot nu toe min of meer zo is gelopen, maar dat wil niet zeggen dat het zo zal blijven.”
“Ben ik met Kries eens. Dit is een land met een diepgewortelde vrijheid van godsdienst, dus waarom moet de president steeds een christen zijn?”
“Ik heb dat niet gezegd; ik constateer alleen maar dat dat tot nu toe, al is het misschien toevallig, zo is geweest.”
“Ow, dan zullen de komende verkiezingen op dit vlak misschien dan ook een doorbraak brengen.”
“Nou, de huidige samenwerkende oppositie gaat nu de verkiesbare plaatsen op DNA-niveau verdelen. Het zal hét grote touwtrekken worden tussen de VHP, de PL, de ABOP en de NPS. De rest zal met de kruimels tevreden moeten zijn.”
“Vele VHP-kiezers zullen anders stemmen als blijkt dat hun stem iemand van een andere partij binnen zal brengen.”
“Of ze stemmen massaal bij voorkeur op hun kandidaten.”
“En ook bij de Partij van Baas zullen er harde noten gekraakt worden ten aanzien van de verkiesbare plaatsen.”
“En de staatskas is leeg, dus heren: zuinig met je geld. Laten we alvast meer water in onze sopi gooien, want vanaf januari wordt het aftellen.”
“Ja, maar hoeveel kan je bezuinigen.”
“En kijk al die files; we lijden in dit land niet alleen aan obesitas, teveel lichaamsgewicht, maar ook aan otositas, teveel auto’s.”
“Laten wij niet gaan lijden aan sopisitas. Heren, proost op een shot sap en a merry christmas to you all.”

Rappa
Advertenties

Tuesday 19 March
Monday 18 March
Sunday 17 March